18اوت 2022- درمان میوپاتی های التهابی می تواند چالش برانگیز باشد، اما یک مطالعه ی جدید یافته های دلگرم کننده ای را برای بیماران مبتلا به این شرایط ناتوان کننده گزارش داد. محققان ژاپنی دریافتند که یکی از اعضای جدید گروهی از داروهای ضد دیابت می تواند کلید درمان بیماران مبتلا به بیماری تحلیل عضلانی باشد.

در مطالعه‌ای که در ماه ژوئن در مجله Cachexia, Sarcopenia and Muscle منتشر شد، محققان دانشگاه پزشکی و دندان‌پزشکی توکیو نشان دادند که یکی از اعضای جدید دسته‌ای از داروهایی که قبلاً از نظر بالینی برای استفاده در بیماران مبتلا به دیابت تأیید شده‌اند، همچنین ممکن است برای درمان بیماران مبتلا به پلی میوزیت (PM) موثر باشد.

پلی میوزیت، یک بیماری عضلانی با واسطه سیستم ایمنی است که با ضعف عضلانی شروع می شود و به ناتوانی قابل توجهی پیشرفت می کند. گلوکوکورتیکوئیدها، اصلی ترین داروی مورد استفاده برای درماناین بیماری، که آسیب عضلانی ناشی از التهاب را سرکوب می کنند، همچنین می توانند به خود عضله آسیب برسانند و منجر به ضعف مداوم عضلانی شوند.

ماری کامیا، نویسنده ی اول این مطالعه، گفت: نیاز آشکاری به استراتژی های درمانی جدید برای این بیماران وجود دارد تا نه تنها التهاب را سرکوب کند، بلکه به حفظ و بازیابی قدرت عضلانی نیز کمک کند. ما فرض کردیم که دسته ای از داروهای شناخته شده با نام آگونیست های GLP-1R که اثرات ضد التهابی دارند و تحلیل عضلانی را سرکوب می کنند، می توانند در این زمینه مفید باشند.

برای آزمایش این فرضیه، محققان ابتدا با تجزیه و تحلیل نمونه‌های عضلانی از بیماران مبتلا به PM و همچنین مدل موش PM تعیین کردند که آیا GLP-1R(گیرنده ی پپتید شبه گلوکاگون-1) بر روی فیبرهای عضلانی تحت تاثیرPM ، بیان می شوند یا خیر و سپس آنها اثر درمان با PF1801، را که یک آگونیست جدیدGLP-1R است، ارزیابی کردند.

شینسوکه یاسودا، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: نتایج بسیار قابل توجه بود، GLP-1R به شدت بر روی فیبرهای عضلانی ملتهب در نمونه‌های بیماران و مدل حیوانی بیان می شد و درمان موش‌ها باPF1801 ، ضعف عضلانی، آتروفی عضلانی و التهاب عضلانی را سرکوب کرد.

نکته مهم این بود که درمان با PF1801، همچنین باعث کاهش سطح واسطه های التهابی در محیط عضلانی شد. بررسی دقیق مکانیسم‌های زمینه‌ای نشان داد که PF1801 مرگ فیبر عضلانی یا نکروپتوز و انتشار متعاقب واسطه‌های التهابی را از طریق مسیرهای متعدد سرکوب می‌کند.

کامیا گفت: یافته های ما نشان می دهد که PF1801 می تواند برای سرکوب التهاب عضلانی و بهبود قدرت عضلانی در بیماران مبتلا به PM استفاده شود.

با توجه به اینکه آگونیست های GLP-1R ممکن است برای درمان شرایطی مانند بیماری پوستی، بیماری قلبی و آرتریت نیز مفید باشند،PF1801  می تواند به طور بالقوه به بهبود سایر علائم مرتبط با میوپاتی های التهابی کمک کند. آگونیست هایGLP-1R ، قبلاً برای استفاده در بیماران مبتلا به دیابت تأیید شده اند و پروفایل های ایمنی شناخته شده ای دارند، بنابراین اگر اثربخشی PF1801 در برابر PM در آزمایشات بالینی نشان داده شود، این دارو می تواند به سرعت برای این کاربرد جدید تأییدیه دریافت کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20220818/A-Novel-Drug-Suppresses-Muscle-Inflammation-And-Restores-Muscle-Weakness.aspx